8η διάλεξη β΄ κύκλου ΛΟΓΟ-ΔΗΜΙΑΣ «Έρχεται από μακριά: Η αρχαία ελληνική ρητορική σήμερα»


Το Κέντρον Ερεύνης της Ελληνικής και Λατινικής Γραμματείας της Ακαδημίας Αθηνών σας προσκαλεί στην 8η διάλεξη του δεύτερου κύκλου της ΛΟΓΟ-ΔΗΜΙΑΣ, μηνιαίας σειράς διαλέξεων με θέματα, τα οποία αναδεικνύουν τη «συγχρονικότητα» και διαχρονικότητα του αρχαίου πολιτισμού.

Η εκδήλωση είναι προγραμματισμένη για την Τετάρτη, 11 Μαΐου 2022, κατά τις ώρες 6-8 μ.μ., και φιλοξενεί ανακοινώσεις του Καθηγητή Αρχαίας Ελληνικής Φιλολογίας Ευάγγελου Αλεξίου (του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης) και του Ερευνητή Ανδρέα Σεραφείμ (της Ακαδημίας Αθηνών). Ο γενικός τίτλος του κύκλου διαλέξεων είναι «Έρχεται από μακριά: Η αρχαία ελληνική ρητορική σήμερα». Την εκδήλωση θα τιμήσουν με την παρουσία τους εκπαιδευτικοί και μαθητές από σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης της Περιφέρειας Κρήτης, για να μιλήσουν για την εμπειρία που αποκόμισαν από τη συμμετοχή τους στους 4ους Παγκρήτιους Μαθητικούς Αγώνες Ρητορικής Τέχνης. Συντονιστές της εκδήλωσης είναι η Αλεξάνδρα Ροζοκόκη και ο Ανδρέας Σεραφείμ, Ερευνητές του Κέντρου Ερεύνης της Ελληνικής και Λατινικής Γραμματείας.

Όσες/οι θα ήθελαν να παρακολουθήσουν την εκδήλωση διαδικτυακά πρέπει να συμπληρώσουν την πιο κάτω ηλεκτρονική αίτηση εκδήλωσης ενδιαφέροντος, για να λάβουν τον σχετικό σύνδεσμο Zoom:

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdyl_A4TQsNoClYUNGmZptbXT4-OTwHirkMk0HjNKHmNJA0_w/viewform

Όλες/οι ευπρόσδεκτες/οι!

Παρατίθενται πιο κάτω αναλυτικές περιλήψεις των δύο κεντρικών θεματικών ανακοινώσεων της εκδήλωσης.

Ευάγγελος Αλεξίου (Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης)

Διαλεκτικός ανθρωπισμός και η ηθική της ρητορικής

Με τον όρο «διαλεκτικός ανθρωπισμός» προβάλλεται η σύγχρονη επικαιρότητα των κλασικών γραμμάτων σε διαλεκτική σχέση με το παρελθόν, μακριά από έναν εξιδανικευτικό ανθρωπισμό αλλά και από έναν στείρο φιλολογικό ιστορισμό. Η κλασική φιλολογία έχει να εκπληρώσει μία βασική ανθρωπιστική διάσταση, από τη στιγμή που ερμηνεύει μέσω του παρελθόντος το εκάστοτε παρόν σε όλα τα επίπεδα: τη γλώσσα, τους θεσμούς, την κοινωνία, τις αξίες. Στην παρούσα ανακοίνωση η δύναμη και η ηθική της ρητορικής εξετάζονται υπό το πρίσμα ενός διαλεκτικού με την αρχαιότητα ανθρωπισμού. Η ρητορική είναι επικοινωνία και, είτε το συνειδητοποιούμε στην καθημερινότητά μας είτε όχι, κυριαρχεί, από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα, σχεδόν σε κάθε τομέα της ανθρώπινης δραστηριότητας: τον πολιτικό, τον επαγγελματικό, τον διαπροσωπικό, τον λογοτεχνικό, τον επιστημονικό, τον εκπαιδευτικό. Το ερώτημα για τα όρια της τεράστιας δύναμης της πειθούς τίθεται ήδη κατά την αρχαιότητα: ο Γοργίας, ο Πλάτων, ο Αριστοτέλης και ο Ισοκράτης δίνουν εξαιρετικά ενδιαφέρουσες απαντήσεις, από διαφορετική σκοπιά ο καθένας. Αυτές οι απαντήσεις εγείρουν και το επίκαιρο ερώτημα για τον ρόλο της ρητορικής στη σύγχρονη εκπαίδευση.

Ανδρέας Σεραφείμ (Ακαδημία Αθηνών)

Η πιο γνωστή μας άγνωστη ρητορική: Οι απαρχές, η εξέλιξη και οι όψεις της χρήσης της ρητορικής σήμερα

Πώς είναι δυνατό να μας είναι γνωστή, αλλά ταυτόχρονα και άγνωστη, η ρητορική; Και για ποια ακριβώς ρητορική μιλάμε; Από πού προέρχεται η ρητορική αυτή, ποιες είναι οι ρίζες της, πώς ακριβώς μας αφορά σήμερα και γιατί; Μπορούμε να την αναγνωρίσουμε σε πτυχές του καθημερινού κοινωνικού και δημοσίου πολιτικού βίου; Μπορούμε να την εντοπίσουμε, για παράδειγμα, στην προσπάθεια σύγχρονων Ελλήνων πολιτικών να εξασφαλίσουν την εύνοια του εκλογικού σώματος; Η διάλεξη θα επιχειρήσει να απαντήσει στα ερωτήματα αυτά και να εκθέσει τη διαχρονική χρησιμότητα και συγχρονική αξία της αρχαίας ελληνικής ρητορικής θεωρίας και πράξης. Μετά από σύντομη και απλουστευμένη αναδρομή στην ιστορία της αρχαίας ελληνικής ρητορικής, θα εξεταστούν οι μέθοδοι πειθούς, οι οποίες χρησιμοποιήθηκαν και ακόμα χρησιμοποιούνται στην πολιτική επικοινωνία και τη δικαστική πρακτική, και θα επιχειρηθεί διαδραστική αναβίωση αρχαίας δίκης μέσα από τη ζωντανή παρουσίαση τμήματος της δικαστικής αντιπαράθεσης ανάμεσα στον αρχαίο ρήτορα Αισχίνη και τον πολιτικό του αντίπαλο Τίμαρχο, όπως αυτή παρουσιάζεται στον λόγο του πρώτου, Κατά Τιμάρχου.




Comments (0)


This thread has been closed from taking new comments.




Newsletter










3951