1821-2021: 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση: Ο Λόρδος Μπάιρον και το Φιλελληνικό κίνημα


Πραγματοποιήθηκε η 14η διαδικτυακή εκδήλωση του Πανεπιστημίου Κύπρου

Την Τετάρτη, 20 Οκτωβρίου 2021 διεξήχθη με μεγάλη συμμετοχή από την Κύπρο και το εξωτερικό η δέκατη τέταρτη διαδικτυακή εκδήλωση της σειράς ομιλιών και συζητήσεων «1821-2021: 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση», που διοργανώνει το Πανεπιστήμιο Κύπρου. Η εκδήλωση περιελάμβανε ομιλίες αφιερωμένες στον Λόρδο Μπάιρον και στην πολιτική σημασία της προσφοράς του στον Ελληνικό Αγώνα και στο Φιλελληνικό κίνημα.

Ο Λόρδος Μπάιρον στο Μεσολόγγι: η πολιτική σημασία της προσφοράς του στον ελληνικό Αγώνα

Ο κύριος Roderick Beaton, Ομότιμος Καθηγητής Νεοελληνικής και Βυζαντινής Ιστορίας, Γλώσσας και Λογοτεχνίας (Kingʼs College London, Ηνωμένο Βασίλειο), αναφέρθηκε στην εισήγησή του στα εξής: Αν και ο ηρωικός θρύλος της εθελοντικής αυτοθυσίας του Λόρδου Βύρωνα είναι πασίγνωστος, παραμένει ανοικτό το ερώτημα της πραγματικής συμβολής της επέμβασης του Μπάιρον στον ελληνικό Αγώνα. Στην ομιλία του εστίασε στην πολιτική διάσταση της συμβολής του και στον ρόλο της στην τελική έκβαση της Ελληνικής Επανάστασης. Ο κύριος Beaton επισήμανε πως ο στόχος για τον οποίο αφιέρωνε όλες τις δυνάμεις του ο Λόρδος Βύρωνας δεν ήταν στρατιωτικός. Είχε πολιτικό όραμα, το οποίο σφράγισε το μέλλον της Ελεύθερης Ελλάδας.

Ο Λόρδος Μπάιρον πίστευε πως η Ελλάδα θα πρέπει να είναι κράτος συγκεντρωτικό, ενωμένο, με συνταγματική κυβέρνηση, σύμφωνα με τη σημερινή ορολογία έθνος-κράτος, φαινόμενο εντελώς νεωτερικό για την Ευρώπη της εποχής. Θεωρούσε απαραίτητη για τη σύσταση του κράτους την ξένη επένδυση, με τη μορφή δανείων, για τη σωστή μεταχείριση των οποίων θα είχε την ευθύνη η κυβέρνηση. Βασική προϋπόθεση για την ανεξαρτησία θεωρούσε τη συγκατάθεση των Μεγάλων Δυνάμεων και τις καλές διπλωματικές σχέσεις μαζί τους.

Για να πετύχει η Επανάσταση, ήταν απαραίτητη η διεθνοποίηση του Αγώνα. Ο Βύρωνας, βέβαια, δεν επέζησε ώστε να δει τα αποτελέσματα αυτά, παρόλα αυτά συνέβαλε αποφασιστικά στη σύναψη του πρώτου δανείου προς την Ελληνική κυβέρνηση. Με τον θάνατο του στο Μεσολόγγι, τα μάτια ολόκληρου του κόσμου στράφηκαν στην Ελλάδα και τον αγώνα της. Επίσης, με την επικράτηση των «εκσυγχρονιστών» στην εσωτερική διαμάχη, καθιερώθηκε το μοντέλο του εθνικού κράτους. Η έξοδος του Μεσολογγίου γίνεται δύο χρόνια μετά το θάνατο του Βύρωνα στην ίδια πόλη. Επίσης επιτυγχάνεται η διεθνοποίηση του Ελληνικού αγώνα, με την επέμβαση των Μεγάλων Δυνάμεων.       

Χτίζοντας την Ευρώπη από τα κάτω: το κίνημα των φιλελληνικών ενώσεων ως πρώιμη μορφή ευρωπαϊκής ενοποίησης

Ο κύριος Κωνσταντίνος Μαράς, Επιστημονικός Συνεργάτης του Kulturwissenschaftliches Institut του Essen (Γερμανία), στη διάλεξή του προσέγγισε το φιλελληνικό κίνημα και τη σωματειακή του οργάνωση (φιλελληνικές επιτροπές/κομιτάτα) ως ένα κίνημα που παρουσιάζεται από τη μια ως κινητοποίηση της κοινωνίας των πολιτών (σε εθνικό επίπεδο) και από την άλλη ως διεθνικό δίκτυο εκτέλεσης κοινών προγραμμάτων αλληλεγγύης. Η οργανωμένη φιλελληνική στράτευση αποτελεί συμβολή στη διαμόρφωση μιας κοινωνικής συνείδησης στην Ευρώπη και εδράζεται στη φιλελεύθερη στάση των επιτροπών υποστήριξης των επαναστατημένων Ελλήνων. Ο κύριος Μαράς επισήμανε πως ο αμεσότερος τρόπος εκτίμησης του ευρωπαϊκού χαρακτήρα του σωματειακού φιλελληνισμού είναι  ο βαθμός διεθνοποίησης που επιτυγχάνει το κίνημα. Καταρχάς, πρέπει να αναφερθούμε στη συνεισφορά του στη διαδικασία ανάπτυξής μιας ευρωπαϊκής δημόσιας σφαίρας. Ο δημόσιος λόγος σωματείων και προσωπικοτήτων που συνδέονται με τις οργανωμένες ομάδες στήριξης περιελάμβανε πλοία, αρθρογραφία στον ημερήσιο Τύπο και ταξιδιωτικές περιγραφές. Εξίσου σημαντικό ήταν το γεγονός πως τα σωματεία στοιχειοθετούσαν ένα υπερεθνικό δίκτυο συνεργατικών σχέσεων με στόχο την προώθηση κοινών δράσεων. Έτσι, η από κοινού υποστήριξη της υπόθεσης της Ελληνικής ανεξαρτησίας εκβάλει στη δημιουργία ενός ευρωπαϊκού πλαισίου αλληλεπίδρασης που βασιζόταν σε αντιπροσωπίες, επιστολική επικοινωνία, συνεδρία και διεθνικές επιτροπές. Δικτυακό χαρακτήρα παίρνει και το δεύτερο πρότζεκτ των Φιλελληνικών οργανώσεων ανθρωπιστικού χαρακτήρα. Καταστρώνεται ένα σχέδιο υποδοχή προσφύγων και ορφανών, αλλά επικεντρώνονται και στη συλλογή χρημάτων. Συνοψίζοντας, ο λόγος και η πρακτική του Φιλελληνικού κινήματος αποδεικνύεται ως μια πρώιμη μορφή ευρωπαϊκής ενσωμάτωσης.

Πληροφορίες

Οι ομιλίες θα πραγματοποιηθούν μέσω της πλατφόρμας Ζoom με παράλληλη αναμετάδοση από το κανάλι του Πανεπιστημίου Κύπρου στο Youtube.

Η εγγραφή στην πλατφόρμα Ζοom γίνεται μέσω του συνδέσμου:

https://ucy.zoom.us/meeting/register/tJMud-Gsrz4uE9Cqs4mHXTMl_Ktd74X7-wli

Για την παρακολούθηση μέσω YouTube ακολουθήστε τον σύνδεσμο:

https://www.youtube.com/channel/UCrOshwASe6sTmzr0VaOopyg

Το πρόγραμμα των εκδηλώσεων είναι διαθέσιμο στον σύνδεσμο: https://bit.ly/3lU1qvp

Η επόμενη διαδικτυακή εκδήλωση, θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη, 27 Οκτωβρίου 2021, όπου θα παρουσιασθούν έρευνες υποδομής, εκθέσεις και δράσεις. Οι ομιλίες που θα παρουσιαστούν είναι οι εξής:

  • «Το σχήμα του Φιλελληνισμού», του Διευθυντή Ερευνών, Ινστιτούτο Ιστορικών Ερευνών, Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών (Αθήνα)/ Directeur dʼÉtudes, École Pratiques des Hautes Études, Paris Sciences & Lettres, Γαλλία, κ. Γιώργου Τόλια.
  • «Το φιλελληνικό έντυπο κατά την Επανάσταση του 1821: είδη των εκδόσεων και εμβέλεια του φαινομένου», της Κύριας Ερευνήτριας, Ινστιτούτο Ιστορικών Ερευνών, Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών, Αθήνα, κυρίας Αλεξάνδρας Σφοίνης.
  • «Ψηφιακός Άτλαντας του Φιλελληνισμού: Μια απόπειρα χαρτογράφησης των διαδρομών των φιλελλήνων στην επαναστατημένη Ελλάδα (1821-1833)», του Επιστημονικού Συνεργάτη, Ινστιτούτο Ιστορικών Ερευνών, Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών, Αθήνα, κ. Παναγιώτη Ελ Γκεντί.




Comments (0)


This thread has been closed from taking new comments.



Newsletter










226